Lasīšanas ilgums: 2 minūtes

Publicēts www.europarl.europa.eu

Iepirkties dīvānā un čībās jebkurā diennakts laikā — šādu ērtību novērtē aizvien vairāk eiropiešu. Pērn tīmeklī vismaz reizi iepirkās 40% ES iedzīvotāju — divreiz vairāk nekā vēl pirms pieciem gadiem, liecina pētījums, kuru šodien izskatīja EP Iekšējā tirgus un patērētāju aizsardzības komiteja. Visstraujākais e-pirkumu pieaugums tomēr konstatēts valstīs, kur e-tirdzniecība bija populāra jau pirms tam. Patērētāji Dienvid- un Austrumeiropā turpretim vēl joprojām dod priekšroku „īstiem” veikaliem.

Svarīgs e-tirdzniecības priekšnoteikums ir piekļuve internetam. Pērn interneta pieslēgums bija 70% ES mājsaimniecību — ar Nīderlandi priekšgalā (91%) un Bulgāriju pēdējā vietā (33%). Latvija ierindojas 20.vietā ar 60% „pieslēgtu” mājsaimniecību.

Tiešsaistes pirkumi vēl arvien koncentrējas uz vietējo tirgu. Pērn tikai 23% no visiem e-pircējiem  iepirkās citas ES valsts tīmekļa veikalā.

Visvairāk internetā pērk apģērbu, ceļojumu preces un pakalpojumus. Paradoksāli — datoriem un elektronikas precēm internetā noiets ir vismazākais.

Tikai 14% ES uzņēmumu pārdod preces un pakalpojumus tīmeklī, turklāt pēdējo piecu gadu laikā tikpat kā nekas nav mainījies. Protams, šo uzņēmumu īpatsvars dažādās dalībvalstīs atšķiras. Tā, piemēram, astoņās dalībvalstīs, ieskaitot Lietuvu, internetu kā tirdzniecības kanālu izmanto vairāk nekā 20% uzņēmumu, savukārt 11 dalībvalstīs, ieskaitot Latviju un Igauniju, to dara mazāk nekā 10% uzņēmumu.

ES līmenī šo jomu regulē plašs likumu klāsts, tomēr pētījums atzīmē, ka tad, kad ES patērētāji iepērkas ārpus ES, šie likumi nav spēkā vai arī tos ir sarežģīti piemērot.

Pētījums izceļ dažas e-tirdzniecības priekšrocības, piemēram, zemās izmaksas un salīdzinoši mazo ietekmi uz vidi, taču uzsver, ka internets padarījis vieglāku piekļuvi nelegālam precēm un pakalpojumiem.  Likumu uzlabojumi varētu nodrošināt ērtāku iepirkšanos un izdevīgākas cenas, vienlaikus novēršot nelegālu tirdzniecību.